Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Kajaani Gaming April toi huippupelien kehittäjiä Kajaaniin

Uutisarkisto

Kajaani Gaming April toi huippupelien kehittäjiä Kajaaniin

Minh_Le_web.jpgMinh Le
23.4.2014 15.15

Kajaani Gaming April –seminaari kokosi yhteen kajaanilaiset pelialan yritykset ja opiskelijat. Hetkessä loppuun myydyn tapahtuman vetovoimaisina puhujina olivat Ben Kleber ja Minh "Gooseman" Le. Peliala vetää, ja kajaanilaisen pelialan klusterin, Kavio Clusterin Kimmo Nikkanen totesikin avaussanoissaan, että Kajaanissa toimii tällä hetkellä ainakin 26 pelialan yritystä.

Paikallisista yrityksistä Critical Force Entertainmentin Head of Studio, Vlad Micu, toi esille, kuinka hyvä tiimi on kuin perhe: kaikille annetaan vastuuta ja odotetaan tuloksia. Niklas Saari team Jolly Rogerista kertoi kokemuksistaan heidän uuden pelinsä, Interplanetaryn, julkaisemiseksi Steamissä.

Seminaarissa oli esillä myös rahoittajien edustus. Pelialan yrittäjyydestä haaveileville ja alalla jo toimiville tuli hyvää tietoa Tekesin, ELY-keskuksen sekä Finnveran toimesta. Kaikki korostivat liiketoimintasuunnitelman tärkeyttä rahoitusta haettaessa.

Pelialalla jo yli 10 vuotta työskennellyt level designer, Ben Kleber, kertoi yleisölle työstään Tactical Intervention -pelin parissa. Pelin kehitti viiden hengen ydintiimi, mikä vaati kaikilta kehittäjiltä moniosaamista. Saksalais-skotlantilainen Ben kertoi viihtyneensä Kajaanissa toimien konsulttina Critical Force Entertainmentin pelitiimissä. Tiimityöskentelyssä Ben korosti tiimin kommunikaation tärkeyttä todeten "Keep your communications going!"

Tilaisuuden puheenvuorot päätti Minh Le, jonka ura pelialalla alkoi 2000- luvun alussa Counter-Strike -pelin kehittäjänä. Counter Striken suosion takana oli eri tekijöitä: nopea prototypointi, peliyhteisön tekemät kentät (maps) sekä oikea ajoitus ja erottuminen muista peleistä.

Toisen Minhin kehittämän pelin Tactical Interventionin kehittämiseen meni 7 vuotta, monetisaatiomallin muutokset veivät liikaa aikaa ja markkinoilla oli liikaa vastaavia pelejä. Tästä oppineena Minh korosti esityksessään pelin teeman valinnan tärkeyttä, markkinoilla olevia pelien seuraamista ja niistä erottumista. ”Pelialan ennustaminen on vaikeaa ja uusia pelejä tulee markkinoille valtavasti! Ala on haasteellinen ja vaatii tekijöiltä intohimoa pelien tekemiseen”, toteaa Minh Le. Vietnamilaissyntyinen, Kanadassa pääosan elämästään asunut Minh työstää parhaillaan uutta ammuntapeliä kajaanilaisen Critical Force Entertainmentin Vlad Micun kanssa.

Lisätietoja

Kimmo Nikkanen, Kavio Cluster
Tel. 044 7101 409, email kimmo.nikkanen(at)kamk.fi