Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus 30 op
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus vahvistaa sosiaali- ja terveysalan asiakas- ja palveluohjauksen asiakastyötä, palvelujen ja palveluketjujen kehittämistä sekä palveluinnovaatioiden kehittämistä.
Asiakkaiden avun ja tuen tarpeet ovat aikaisempaa monimuotoisempia. Asiakas- ja palveluohjauksen työmuotoja, -käytäntöjä ja -menetelmiä sekä asiantuntijuutta kehittämällä asiakkaiden palveluntarpeet tunnistetaan ja niihin voidaan vastata.
Kohderyhmä
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon, AMK-tutkintoja edeltäneen opistoasteen tutkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille. Koulutus on tarkoitettu myös opiskelijoille, joilla on valmiudet opintojen suorittamiseen sekä työkokemusta sosiaali- ja terveysalalta.
Tavoitteet
Opiskelija
• Tuntee sote:n palvelujärjestelmän ja ymmärtää siihen integroituvan palveluohjauksen
• Hallitsee asiakaslähtöisyyttä edistävän asiakas- ja palveluohjauksen mikä edellyttää, että hän tunnistaa asiakkaan oikeudelliset, osallisuuteen ja valinnanvapauteen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja toimii niiden mukaisesti
• Osaa käyttää digitaalisia sote-palveluja ja ohjata asiakkaita niiden käytössä sekä niiden avulla monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä
• Hallitsee ohjaus- ja neuvontaosaaminen, jossa korostuu palveluohjaus ja palvelujärjestelmäosaaminen, vuorovaikutus ja kommunikaatio sekä ohjaus- ja neuvontamenetelmät
• Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet sote-palveluissa ja asiakastyössä
• Hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan (NPT) perusteet asiakas- ja palveluohjauksessa
• Ymmärtää toiminnassaan kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen, kulttuurisen ja sosiaalisen ulottuvuuden ja toimii niitä edistävästi
• Osaa viestiä ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti hyödyntämällä eri viestintäkanavia
• Osaa arvioida, ennakoida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimijoiden asiakas- ja palveluohjausta kehittävää osaamista
Sisältö
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus (30 opintopistettä) käsittää kuusi opintojaksoa. Opintojaksot ovat viiden opintopisteen laajuisia.
Opintojaksoittain on määritelty osaamistavoitteet, jotka laajentavat ja syventävät erikoistujan ammatillista osaamista.
- Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat 5 op
- Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt 5 op
- Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus 5 op
- Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä 5 op
- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä palveluohjaus 5 op
- Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus 5 op
Toteutus
Koulutus toteutetaan KAMK:n ja Lapin amk:n yhteistoteutuksena. Opiskelu järjestetään etäopetuksena (esim. Teams:n välityksellä).
Erikoistumiskoulutus toteutetaan kokonaan verkossa. Koulutus käynnistyy syksyllä 2024 ja päättyy toukokuussa 2025. Opiskeluun sisältyy keskimäärin yksi etäkontaktipäivä kuukaudessa, jonka kesto vaihtelee 4-8 tuntiin.
Etäkontaktipäivät ilmoitetaan myöhemmin. Etäkontaktipäivien lisäksi koulutukseen kuuluu itsenäistä ja ohjattua opiskelua.
Hinta
Koulutuksen hinta on 1500 € (alv 0 %). Osallistumismaksu laskutetaan 2 erässä, koulutuksen alussa ja vuoden 2025 alussa.
Opiskelupaikan peruminen tai koulutuksen keskeyttäminen
Opiskelupaikan vahvistamisen jälkeen (ennen koulutuksen alkua) tehdyistä perumisista peritään 50 % koulutusmaksusta valinta- ja hallintokuluina. Jos opiskelija keskeyttää opintonsa jo niiden alettua, veloitetaan koko koulutusmaksun hinta (poikkeuksena lääkärin todistuksella osoitettu sairaus).
Hakeminen
Haku erikoistumiskoulutukseen on 12.8.-8.9.2024.
Haku tapahtuu sähköisellä hakulomakkeella. Valinnoista ilmoitetaan viikolla 37 ja opiskelupaikka tulee vastaanottaa viikon 38 aikana.
Hae koulutukseen tästä!
Lisätietoja koulutuksesta ja hakemisesta
Ks. yhteystiedot alla. Huomaathan, että kesän loma-aikana kyselyihin vastauksissa voi olla viivettä.