Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / White Road –hanke edistää rajan ylittävää matkailuyhteistyötä

Uutisarkisto

White Road –hanke edistää rajan ylittävää matkailuyhteistyötä

15.3.2013 14.00

Karelian ENPI CBC –rahoitteinen White Road –hanke järjestää Kuhmossa Kuhmo-talossa 20.-21.3.2013 matkailun laatuun ja turvallisuuteen keskittyvän seminaarin. Seminaarin ohjelma on suunnattu erityisesti venäläisille alan yrityksille, joille esitellään alan suomalaisia ja keskieurooppalaisia käytänteitä. Koulutuksen taustalla on tarve yhtenäistää toimintatapoja rajan molemmilla puolilla – tämä luo uusia edellytyksiä yritysten väliselle toimivalle yhteistyölle. Seminaarin toinen tavoite on toimia yritysten välisenä verkottumistapahtuma - paikalle tulee venäläisten yritysten lisäksi myös yrityksiä Kuusamon, Vuokatin ja Kuhmo-Suomussalmen alueelta. Seminaarin kielenä on englanti, joka käännetään seminaarissa venäjäksi.

Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) hallinnoimassa ja Karelian ENPI CBC –ohjelman pääosin rahoittamassa White Road -hankkeessa on yhteensä 13 partneria. Suomen puolelta mukana ovat KAMKin lisäksi Kainuun ammattiopisto KAO, Naturpolis Oy (Ruka-Kuusamon alue), Vuokatin matkailukeskus Oy ja Idän Taiga ry (Kuhmo-Suomussalmi). Venäjältä mukana on Karjalan resurssikeskus Petroskoista ja kuusi Karjalan tasavallan pohjoisosan piiriä (Kostamuksha, Louhi, Segezha, Kem, Byelomorsk, Kalevala). Lisäksi hankkeessa on partnerina Voigt Travel B.V. matkatoimisto Alankomaista.  Hankkeen toteutusaika on 30.10.2012-31.12.2014.

Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat matkailualan yrittäjät – edunsaajina yrittäjien ohella ovat myös tuotteiden loppukäyttäjät eli matkailijat. White Road –hankkeessa kehitetään ja osin luodaan uusia korkeatasoisia ja modernin matkailijan näkökulmasta helposti hankittavia matkailutuotteita ja niiden yhdistelmiä. Rajan ylittävää yhteistyötä syvennetään edistämällä yritysten välistä yhteistyötä niin tuotekehityksen kuin yhteismarkkinoinninkin saralla. Matkailu- ja ohjelmapalvelujen laatuun ja vetovoimaisuuteen  kiinnitetään erityistä huomiota mm. tukemalla tuotekorttien tekoa ja tarjoamalla avainhenkilöstölle koulutusta. Hankkeen markkinointiponnistukset suunnataan Etelä-Suomen, Venäjän (Moskova-Pietari) ja Keski-Euroopan markkinoille – tavoitteena on lisätä matkailijamääriä ja alan työpaikkoja. Matkailualuetta tehdään tutuksi mm. netti- ja some-työvälineiden, messuesiintymisten sekä media- ja matkatoimistovierailujen avulla. Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun ammattiopiston opiskelijat osallistuvat myös hankkeen toimintaan – näin turvataan alueen tuntevien ja kielitaitoisten matkailuosaajien saanti myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja Kuhmon seminaarista ja hankkeesta:

Kajaanin ammattikorkeakoulu
Projektipäällikkö
Petri Muje
Puh. 040 7157 004
etunimi.sukunimi@kamk.fi