Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Digipeleistä lisäarvoa Kainuun matkailulle

Uutisarkisto

Digipeleistä lisäarvoa Kainuun matkailulle

4.2.2015 12.30

Kajaanin ammattikorkeakoulussa on valmistunut selvitys pelillistämisen hyödyntämismahdollisuuksista Kainuun matkailussa. Hankkeen yhteydessä kartoitettiin internetissä olevia digitaalisten pelien matkailusovellutuksia sekä selvitettiin kainuulaisten matkailuyrittäjien ja pelikehittäjien näkemyksiä pelien matkailukäytöstä.

Kainuulaiset matkailuyrittäjät pitivät digitaalisten pelien soveltamista matkailun edistämiseen kiinnostavana ja kehittelemisen arvoisena asiana. Yrittäjien mielestä pelit soveltuisivat hyvin matkailukohteiden markkinointiin. Erityistä tarvetta nähtiin pelille, joka toimisi samalla informaatiokanavana kohteessa tarjolla olevista palveluista. Markkinoinnin ohella keskusteluissa nousi esille paikannusta hyödyntävien mobiilipelien käyttö matkailutuotteina. Erityisesti lapsiperheiden viihdykkeeksi kaivattiin tehtävärastityyppisiä seikkailupelejä. Kainuun kulttuurihistorian katsannosta pelillistämiseen soveltuvina teemoina pidettiin Kalevalaa ja Kainuun sotahistoriaa. Joidenkin mielestä peliturnaukset ja lanit itsessään ovat nykyään matkailullisesti merkittäviä massatapahtumia, joten niiden saaminen maakuntaan olisi eräs potentiaalinen kehittämiskohde.

Pelialan yrittäjien näkemykset olivat yhteneviä matkailualan kanssa. Heillä oli myös kiinnostusta lisätä yhteistyötä ja tehdä yhteisiä projekteja matkailuyrittäjien kanssa. Haastatteluissa käytiin läpi yritysten olemassa olevia tuotteita ja havaittiin, että niitä olisi usein erittäin helppo hyödyntää matkailualalla. Suurin haaste yhteistyössä on rahoituksen saaminen. Tarvittaisiinkin esimerkiksi usean toimijan yhteisprojekteja tai muuta rahoitusta kehitysvaihetta tukemaan. Toimivan ansaintamallin kehittäminen ja toimintaan saattaminen koettiinkin yhdeksi suurimmista haasteista. Kainuun alueella käyttäjämäärät ovat verrattain pieniä, joten kaupallisesti menestyvän pelin tai applikaation tekeminen vain sitä varten on haastavaa. Ideoiden olisikin hyvä olla monistettavissa tai edelleen kehitettävissä kansainväliseen levitykseen.
- Tekemämme selvityksen perusteella pelillistäminen tarjoaa potentiaalisia ja pääosin vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia Kainuun matkailulle. Tämän projektin aikana hahmotettujen ideoiden jalostaminen käytännön matkailupeleiksi edellyttää matkailu- ja pelialan yritysten välisen vuoropuhelun jatkamista, toteaa matkailun pelillistämishankkeen projektipäällikkö Jan Mitts Kajaanin ammattikorkeakoulusta.

Pelillistämisellä eli gamifikaatiolla tarkoitetaan laajasti ymmärrettynä pelisuunnittelussa käytettävien elementtien soveltamista ei-pelillisiin yhteyksiin. Matkailusektorilla pelillistämisen tarkoituksena voi olla valtioiden, kaupunkien ja matkailukeskusten tunnettuuden lisääminen ja imagon rakentaminen tai kohteissa liikkuvien matkailijoiden opastaminen. Digitaalisia pelejä käytetään myös itsenäisinä seikkailuun, liikuntaan ja ulkoiluun aktivoivina matkailutuotteina täydentämään matkailukohteiden elämyksellisyyttä.

Kajaanin ammattikorkeakoulussa toteutettua matkailun pelillistämishanketta rahoitti Euroopan sosiaalirahasto. Hankkeen yhteistyökumppanina toimi Karelia-ammattikorkeakoulu. Hanke käynnistyi helmikuussa 2014 ja jatkui lokakuun loppuun. Raportti Digitaalisten pelien hyödyntäminen matkailussa: Case Kainuu on internetissä osoitteessa http://www.theseus.fi/handle/10024/86783

Lisätietoja: 
Jan Mitts
email.  jan.mitts(at)kamk.fi
puh. 050 569 1566