Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / HETTE -projekti palkitsi KAMK:n opiskelijoiden parhaat terveyspelit

Uutisarkisto

HETTE -projekti palkitsi KAMK:n opiskelijoiden parhaat terveyspelit

Tanjan_tiimi_rajattu.jpg
14.11.2014 15.00

Kajaanin ammattikorkeakoulun HETTE (Health, Technology & Business) -hankkeessa järjestettiin terveyspelikilpailu KAMK Health Game Award 2014, jossa haettiin sekä parasta peli-ideaa että pelin prototyyppiä. Kilpailuun osallistuneista parhaat kutsuttiin esittelemään ideat ja pelit perjantaina 14.11. HETTE seminaariin Kajaanin ammattikorkeakoululle (KAMK). HETTE seminaarissa koottiin yhteen kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijoiden tekemät markkinaselvitykset terveyspelien tiimoilta ja esiteltiin vasta julkaistua Game of My Life – peliä (www.elamanipeli.com ). HETTE hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut lisätä monialaista yhteistyötä KAMK:ssa ja löytää uusia, innovatiivisia terveyspelien aihioita. ”Terveyspelien kehitys vaatii eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä. On tärkeää, että jo opiskeluaikana saadaan tästä kokemusta.” toteavat projektipäällikkö Tanja Korhonen pelialalta ja lehtori Teija Ravelin terveysalalta.

Terveyspeli-idea kilpailussa jaettiin kunniamaininta Suvi-Pauliina Peräsarkan tiimin idealle, jossa mobiililaitetta hyödynnetään kirurgisen potilaan kuntoutuksessa. Tiimi koostui kansainvälisen liiketoiminnan ja englanninkielisen liikunnanohjaajakoulutuksen opiskelijoista.

Terveyspelin prototyyppi -kategoriassa palkittiin toiseksi parhaana Kapteeni Maike – pelin kehittäneet hoitotyön ja pelialan opiskelijat. Kilpailun jury arvosti aitoa monialaista yhteistyötä sekä toteutuksen soveltuvuutta kohderyhmälle. Pelissä opetetaan hauskalla tavalla hygieniaan ja terveelliseen ravitsemukseen liittyviä asioita alle kouluikäisille lapsille.

KAMK Health Game Award 2014 – kilpailun parhaana terveyspelinä palkittiin suomalais-singaporelaisena yhteistyönä kehitetty Exercycling. Pelin tavoitteena on innostaa ikäihmisiä pelillisin keinoin fyysiseen kuntoiluun. Pelissä kalastetaan ja kaivetaan aarretta käyttämällä kuntopyörää peliohjaimena. Pelialan opiskelijat Toni Minkkinen ja Veli-Matti Korhonen kehittivät pelin osana kansainvälistä vaihtoaan Singaporen Nanyang Polytechnicissä (NYP). Tiimiin kuului myös singaporelaisia pelialan opiskelijoita ja insinööriopiskelijat sekä KAMK:sta että NYP:stä.

Lisätietoja:

Tanja Korhonen, osaamisaluevastaava
Tietojärjestelmät
puh. 044 7101 009

Teija Ravelin, lehtori
Sairaan- ja terveydenhoito, mielenterveystyö
puh. 044 7101 273

Kuvassa palkittujen pelitiimien edustajat: vasemmalta Suvi-Pauliina Peräsarka, Toni Minkkinen, Veli-Matti Korhonen, Joni Airisniemi ja Juha Kallio-Kujala.
Kuva: Ruey Komulainen