Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Kainuun kulttuurimatkailun kansainvälistämishankkeesta kulttuurimatkapaketteja Saksan ja Japanin markkinoille

Uutisarkisto

Kainuun kulttuurimatkailun kansainvälistämishankkeesta kulttuurimatkapaketteja Saksan ja Japanin markkinoille

19.11.2013 10.00

Kuhmossa ja Suomussalmella on elinvoimainen ja poikkeuksellisen laadukas kulttuurisektori sekä alalla toimivia yrityksiä. Luonto- ja kulttuurinähtävyydet, asema Suomen kalevalaisimman maakunnan osana ja porttina Vienan Karjalaan sekä raja-alueen Vienan karjalaiset kylät ovat alueen vahvuus, jota ei voida kopioida muualla. Kajaanin ammattikorkeakoulussa on käynnistynyt hanke, jonka avulla kehitetään Kuhmo-Suomussalmi – alueen korkealaatuisen kulttuuritoiminnan matkailullista hyödyntämistä.

Kainuun kulttuurimatkailun kansainvälistäminen -hankkeen kantavana ideana on kehittää Kuhmon ja Suomussalmen yrityksiä sekä muita yksityisiä organisaatioita siten, että kulttuurimatkailun liikevaihto lisääntyy erityisesti uusien kansainvälisten asiakasryhmien myötä. Hankkeen tavoitteina ovat Kainuun kulttuurimatkailun kansainvälistäminen, uusien tuotepakettien ja tapahtumien luominen erilaisten kulttuurimatkailijoiden tarpeisiin sekä kulttuurimatkailupalveluiden laadun parantaminen.

Hanke on alkanut syyskuun alussa, ja ensimmäiset kulttuurimatkapaketit ja –tapahtumat on saatu valmiiksi. Saksan markkinoita varten on kehitetty uusi kulttuurimatkailupaketti ”Spirit der Wild Taiga”, jossa viikon mittaisen kesätuotteen teemana on metsä kulttuuriympäristönä. Matkapakettiin kuuluu viisi opastettua päiväretkeä, joiden aikana selviää mikä luonnossa on villiä ja alkuperäistä ja mikä taas ihmisten tuomaa ja tekemää. Japanin markkinoille puolestaan on kehitetty kamarimusiikkiteemainen talvituote "Kuhmo culture celebrates winter - cultural and winter activities", jossa huippukonsertit yhdistyvät talvisiin luontokokemuksiin. Kaikkiaan paketteja on tavoitteena kehittää vielä vähintään 13 kpl.

Kainuusta löytyy tällä hetkellä kahdeksan kansainväliset kriteerit täyttävää kulttuurimatkailutuotetta, ja ne kaikki kuuluvat Wild Taiga – tuoteperheeseen ja -tuotteistoon. Kv-kulttuurimatkailutuote on matkapaketti, josta löytyvät majoitus, kuljetus, kulttuurisisältö, englanninkielinen tuotekuvaus, hinta, netti-info, myyjä ja myyjän yhteystiedot.

Matkapakettien lisäksi toteutetaan 20. - 24.11.2013 Kuhmossa ja Suomussalmella ensimmäinen uusi kulttuurimatkailutapahtuma "Ison karhun kantapäillä". Tapahtuman takana on toinen hankkeen osatoteuttajista, Juminkeko-säätiö.

Myös Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat kiinnostuneet kulttuurimatkailun teemasta. Englanninkielisen Tourism-koulutusohjelman opiskelija Elsie Ming Wai Chan sekä restonomi (ylempi AMK) opiskelija Saara Uusiheimala-Huttunen työstävät parhaillaan opinnäytetöitään liittyen Kainuun kansainvälistyvään kulttuurimatkailuun.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Marja-Leena Juntunen
Puh. 044 715 7026, marja-leena.juntunen(a)kamk.fi