Learning Life – Mysteeri 24/7 julkaistaan 25. päivä marraskuuta
Nuorten ammatilliseen kuntoutukseen ja ohjaukseen tarkoitettu virtuaalinen pakopeli Learning Life – Mysteeri 24/7 julkaistaan 25.11.2021. Peli on yksi ensimmäisistä nuorten ohjaukseen kehitetyistä virtuaalisista hyötypeleistä. Pelin ovat tuottaneet Kajaanin ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Hämeen ammattikorkeakoulu, ja sen kehittämisen on rahoittanut Kela.
Learning Life – Mysteeri 24/7 -pelin tavoitteena on ammatillisessa kuntoutuksessa olevien 16–29-vuotiaiden nuorten opiskeluvalmiuksien sekä arjen hyvinvointiin ja hallintaan liittyvien valmiuksien parantaminen. Pelin suunnittelussa ja testauksessa on ollut mukana nuoria sekä heidän kanssaan työskenteleviä ammattilaisia. Nuoret ovat pitäneet peliä monipuolisena ja arjen ongelmiin pureutuvana. Heidän mukaansa pelin toiminnallisuuden kautta voi oppia asioita ja se on hyvä väline keskustelun avaajaksi. Pelaamisen jälkeen ohjaaja käy nuoren kanssa ohjauskeskustelun, jossa tarkastellaan pelikokemusta ja nuoren pelissä tekemiä valintoja sekä nuoren omaa elämäntilannetta. Ohjauksen tueksi on tuotettu ammattilaisen käsikirja ja pelin käyttöön tekninen ohje.
Pelissä on kolme kenttää, jotka ovat asunnon hankkiminen, työ- tai opiskelupaikan hankkiminen ja arjen hallinta. Pakopeliä pelataan joko Oculus Quest -virtuaalilaseilla tai tietokoneversiona PC:lla. Tehtävien ratkaiseminen vaatii muun muassa ongelmanratkaisutaitoja, ajanhallintaa, suunnitelmallisuutta ja motorisia taitoja sekä kykyä sietää stressiä, organisoida toimintaa ja hahmottaa tilaa.
Peliä voivat hyödyntää Kelan toteuttamaa ammatillista kuntoutusta järjestävät palveluntarjoajat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä alan koulutusorganisaatiot. Learning Life - Mysteeri 24/7 on ilmaiseksi ladattavissa Oculus Quest -kaupasta.
Kelan rahoittama yhteishanke Mysteeri 24/7 alkoi vuoden 2020 alussa ja päättyy vuoden 2021 loppuun. Yhteistyökumppaneina ovat olleet muun muassa Espoon mielenterveysyhdistys EMY ry, Helsingin Diakonissalaitos, Hämeenlinnan kaupungin Etsivä nuorisotyö, Kainuun ammattiopisto, Kiipulasäätiö, Kulttuuripaja Marilyn, Kumppaniksi ry, Ohjaamotalo Espoo ja Valmennuskeskus Public.
Learning Life – Mysteeri 24/7 – virtuaalinen pakopeli julkaistaan Mysteeri 24/7 -loppuseminaarissa Kajaanin ammattikorkeakoululla.
Mysteeri 24/7 Loppuseminaari
Aika: 25.11.21 klo 9–14
Paikka: KAMK, Taito 2 (Ketunpolku 4, 87700 Kajaani), TA21L117_Älysali
Teams: linkki tapahtumaan Taina Romppanen, taina.romppanen@kamk.fi
Ohjelma
Klo 9–9.15 Aloitussanat
Projektipäällikkö Taina Romppanen, Kajaanin AMK
Klo 9.15–9.30 Kelan puheenvuoro
Klo 9.30–10Hyötypelit hyvinvointia tukemassa
Tietojenkäsittelyn lehtori Tanja Korhonen, KAMK
Klo 10–10.30 Mitä nuorille kuuluu?
Vastaava tutkija Mikko Salasuo, Nuorisotutkimusseura
Klo 10.30–11.15 Pelin kehitysprosessi ja pelin nimen julkistaminen
Tutkijayliopettaja Jaana-Maija Koivisto ja pelisuunnittelija Jessi Maunula, Hämeen AMK
Lounas
Klo 12.15–12.45 Pelin esittely ja käyttöönotto
Clever Simulation Entertainment, Kajaanin AMK
Klo 12.45–13.15 Pelin soveltaminen ohjaustyössä
Fysioterapian lehtori Kati Nykänen ja sosiaalialan lehtori Kaijus Varjonen, Laurea AMK
Klo 13.15–13.45 Keskustelua
klo 13.45–14.00 Päätössanat
Kehityspäällikkö Sanna Juvonen, Laurea AMK
Klo 14– Mahdollisuus pelata (lähiosallistujille)
Lisätietoja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
Hankkeen projektipäällikkö, lehtori
Taina Romppanen
p. 044 7101 232
taina.romppanen(@)kamk.fi
Clever SE, Kajaanin ammattikorkeakoulu
Pelituottaja
Kyösti Koskela
kyosti.koskela(@)kamk.fi
0447101269
Laurea-ammattikorkeakoulu
Projektipäällikkö, lehtori
Kati Nykänen
0406672081
kati.nykanen(@)laurea.fi
Hämeen ammattikorkeakoulu
Projektipäällikkö, tutkijayliopettaja
Jaana-Maija Koivisto
0504485503
jaana-maija.koivisto(@)hamk.fi