Sitra käynnisti alkuvuodesta 2016 ideakuulutuksen kootakseen kehitteillä olevia malleja tai ideoita korkeasti koulutettujen työelämävalmiuksien ja työllistyvyyden kehittämiseksi. Vastaukseksi saatiin 92 jo käytössä olevaa tai kehittyvää ideaa ja uusia vielä testaamattomia ajatuksia.
Ideakuulutuksesta Sitra palkitsi viisi hanketta, joita esiteltiin Sitran järjestämässä kesäkuun koulutuskeskiviikossa sekä samassa yhteydessä julkaistussa Eväitä työelämään -julkaisussa. Neljä valituista, kuten myös KAMK:ssa parhaillaan toteutettava eMentorointi-hanke, kehittää mentoroinnin menetelmiä ja uusia työskentelytapoja. Voidaankin todeta, että mentorointi on arvioitu todella merkittäväksi korkeasti koulutettujen työelämävalmiuksien parantamisessa.
Mentorointi on tehokas koulutuksesta työelämään siirtymisvaiheen oppimismuoto. Koulutuksen muutos ja digitalisaatio haastavat kuitenkin myös mentorointiosaamisen sekä mentorointimenetelmät. eMentorointi-hankkeella on vastattu näihin haasteisiin kehittämällä ammattikorkeakoulun ja työelämän rajapinnassa modernia mentorointia hyödyntäviä yhteisöllisiä ja autenttisia oppimistiloja.
Julkaisussaan Sitra toteaa, että tämän tyyppisissä malleissa hyödyt ovat usein monen suuntaisia:
"Kokemustemme mukaan ne paitsi antavat opiskelijoille tienviittoja oman työtulevaisuuden rakentamiseen, myös tarjoavat opiskelijoiden valmentajille, mentoreille ja sparraajille omaan työhön sovellettavia uusia menetelmiä, moniammatillisia verkostoja sekä mahdollisuuksia ammatillisen osaamisen syventämiseen ja kehittämiseen. Avoimeen dataan ja eMentorointiin liittyvät kokeilut lisäksi osoittivat digitalisaation tuovan myös paljon uusia mahdollisuuksia paitsi verkostoitumiseen myös työtilaisuuksien löytämiseen."
Kolmen ammattikorkeakoulun yhteishanke
KAMK on yhdessä Kaakkois-Suomen
ammattikorkeakoulun ja Centrian kanssa toteuttanut ainutlaatuisen eMentoroinnin
pilottikoulutuksen, jossa päätavoitteena on tukea valmistuvia
ammattikorkeakoulun perustutkinto-opiskelijoita, eAktoreita, heidän
siirtymisessään opinnoistaan työelämään. Hankkeen kehittämässä koulutuksessa
yamk-opiskelijat ja alumnit toimivat mentoreina perustutkinto-opiskelijoille.
Nopeasti muuttuvaan työelämään tarvitaan monipuolisia digitaitoja, joita
aktorin ja mentorin rooleissa opiskelevat pääsevät kokeilemaan koulutuksen
aikana ja näin kehittämään omia työelämävalmiuksiaan.
Suomen ensimmäiset eAktorit ja eMentorit saivat
todistuksensa ja digitaaliset osaamismerkkinsä maaliskuussa Kajaanissa
järjestetyssä yhteistilaisuudessa. Pilottitoteutuksen kokemusten ja palautteen
perusteella toteutetaan ensi syksynä alkava uusi opintojakso, joka on jatkossa
osa mukana olleiden ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmaa. Toteutus on
edelleen kolmen, eri puolilla Suomea sijaitsevan ammattikorkeakoulun yhteinen,
mikä omalta osaltaan auttaa laajentamaan työelämävalmiuksien ja työllistyvyyden
näkökulmaa.
ESR-hankkeena toteutetun pilotin päätoteuttaja
oli KAMK, ja KAMK:sta mukana hankkeessa ovat olleet Tuula Rajander, Rauni
Leinonen ja Päivi Auno. Pilottitoteutuksessa valmistui yhteensä 41 eAktoria ja
31 eMentoria, joista KAMK:n opiskelijoita oli 26 eli 12 eMentoria ja 14
eAktoria.
(teksti: Sirpa Ala-Tommola, Xamk)