Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Pelijameissa pelataan rikkinäistä puhelinta –KAMK järjestää kansainvälisen ja virtuaalisen pelinkehitystapahtuman

Pelijameissa pelataan rikkinäistä puhelinta –KAMK järjestää kansainvälisen ja virtuaalisen pelinkehitystapahtuman

20.11.2020 10.18

Kajaanin Ammattikorkeakoulu järjestää yhteistyössä japanilaisen vaihtokoulunsa, Trident College of Information Technologyn (Japani) ja Lapin ammattikorkeakoulun kanssa opiskelijoilleen online pelijamit marraskuun viimeisellä viikolla. Tapahtuma alkaa tiistaina 24.11. klo 10.00 suomen aikaa ja jatkuu perjantaihin 27. klo 10.00 asti. Pelijameissa kehitetään 72 tunnin aikana videopelejä.

Jokaisesta koulusta jameihin osallistuu kolme opiskelijoiden muodostamaa pelinkehitystiimiä, jotka tekevät pelejä yhteistyössä muiden koulujen ryhmien kanssa. Jokaisen päivän lopuksi tiimit antavat työstämänsä pelin toisen koulun opiskelijoiden tiimille jatkettavaksi ja vastaavasti jatkavat jo toisten aloittamaa peliä.

”Jokaista jamien aikana syntynyttä peliä on siis ollut tekemässä yksi tiimi jokaisesta koulusta, ja jamien aikana jokainen tiimi työskentelee kolmen eri tiimin kanssa. Tiivistettynä tämän voisi ilmaista, että tapahtumassa pelataan rikkinäistä puhelinta pelejä kehittämällä”, kertoo KAMKin peligrafiikan opettaja Tommi Helin.

Jamit tapahtuvat kokonaan verkossa, ja opiskelijat voivat kehittää pelejä enimmäkseen oman aikataulun mukaan kotoaan käsin. KAMK:n opiskelijat opiskelevat hybrdimallin mukaisesti etänä ja tapahtuman yhtenä tavoitteena on kokeilla kansainvälistä yhteistyötä hybridimallin aikana. Opiskelijat pääsevät jameissa myös kokemaan suuren aikaeron kanssa työskentelyä, jolloin aikaa yhteiselle kommunikaatiolle on rajallisesti, muutama tunti päivässä ja ajasta riippumattoman viestinnän merkitys verkon yli korostuu. 

Jamit ovat osa Kajaanin ammattikorkeakoulun, Trident College of Information Technologyn ja Lapin AMK:n kansainvälisen yhteistyön kehittämishanketta, Itripleä. Hankkeen tavoitteena on yhteistyön ja vaihto-opiskelun syventäminen, ja uusien etänä toteutettavien yhteistyömuotojen suunnittelu ja toteutus, joista etätoteutusten suunnittelu ja kehitys on korostunut koronaviruksen myötä. Kajaanissa järjestäjinä toimivat Teknologia-osaamisalue yhteistyössä pelialan opiskelijoiden ylläpitämän osuuskunnan, Kajak Gamesin kanssa.

Lisätietoja:
Tommi Helin
Peligrafiikan Tuntiopettaja
KV-koordinaattori, Tietojärjestelmät
Projektipäällikkö, ITriple 
Kajaanin Ammattikorkeakoulu
+358447101096
tommi.helin(@)kamk.fi