Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / KAMK julkaisi ainutlaatuisen elektronisen urheilun testaus- ja valmennuspelin

KAMK julkaisi ainutlaatuisen elektronisen urheilun testaus- ja valmennuspelin

11.10.2018 9:00

Kajaanin ammattikorkeakoulu (KAMK) on julkaissut PlayTopFrag-nimisen testaus- ja valmennuspelin, jonka avulla pelaajat voivat arvioida kykynsä kilpapelaajina. Pelin ensimmäisen version kohteena ovat miljoonat CS:GO:n eli Counter Strike: Global Offensive –pelin pelaajat, jotka haluavat kehittyä paremmiksi, tulla huomatuksi ja valituksi joukkueisiin.

Elektroninen urheilu on kokonaisuudessaan valtavasti kasvava ala ja siinä liikkuvat miljoonat dollarit. Silti maailmalla ei ole ollut keinoa, miten pelaajat ja joukkueiden managerit voisivat luotettavasti verrata pelaajien osaamista keskenään ja kansainvälisiin huippuihin. Samalla on puuttunut ammattimainen väline kehittää pelaajien taitoja ja toisaalta valmentaa pelaajia. Kajaanin ammattikorkeakoulun kehittämä peli on ensimmäinen laatuaan ja tarjoaa ennen näkemättömät mahdollisuudet standardoida elektronisen urheilun valmennusta ja harjoittelua.

”Kyseessä on aivan uudenlainen ja ainutkertainen testaus- ja valmennusjärjestelmä elektronisen urheilun maailmassa”, kertoo projektipäällikkö Kyösti Koskela Kajaanin ammattikorkeakoulusta. Pelissä on kysymys kilpa- ja harrastepelaajien ominaisuuksien testaamisesta ja kehittämisestä. Peli sisältää myös mielenkiintoisen vertailuominaisuuden, jonka kautta pelaajat voivat verrata omia suorituksiaan muiden suorituksiin. Tätä ominaisuutta voidaan käyttää myös rekrytoinnissa eli pelaajien etsimisessä.

Tuotetta on kehitetty yhdessä psykologi Mia Stellbergin kanssa. Stellberg on erikoistunut urheilupsykologiaan ja toiminut jo useamman vuoden e-urheilun parissa. Stellberg on toiminut mm. mentaalisena valmentajana ja kouluttajana sekä vastannut huippujoukkue Astraliksen henkisestä valmennuksesta. Mia on antanut PlayTopFrag-pelin testiominaisuuksien kehittämiseen oman näkökulmansa ja rakentanut KAMKin kanssa yhteistyössä ammattimaisen välineen pelaajien kehittymiseksi ja arvioimiseksi.
”Tämä peli on monelle nuorelle hyvä keino selvittää, onko pelaamisesta ammatiksi”, kertoo Mia. ”Peli antaa palautetta ja sen avulla voi seurata kehittymistään”. Peli on erinomainen työkalu valmennuksen avuksi.

PlayTopFrag toimii pelin tapaan, jossa pelaaja voi eri kenttien avulla arvioida osaamistaan. Tehtävien avulla arvioidaan pelaajille keskeisiä taitoa kuten reaktiokykyä, osumatarkkuutta, värien näkemistä, syvänäköä, muistia ja kuuloa. Lisäksi psyykkiset ominaisuudet nousevat tärkeiksi.
” Näen tämän pelin erittäin tärkeänä, sillä tämä on myös osa e-urheilun standardoimista”, kertoo Miia.

Peli on nyt julkaistu kansainvälisessä Steamissä ja hinnaksi on asettu 9,90 dollaria.

PlayTopFrag on ensimmäinen Kajaanin ammattikorkeakoulun Steamin kautta julkaisema peli. Peliä on kehitetty noin vuoden päivät. Kajaanin ammattikorkeakoulusta mukana on ollut 10 henkinen tiimi. Peli on suunnattu CS:GO:n pelaajille, mutta testausmenetelmää voidaan muokata myös muille peleille sopivaksi. PlayTopFrag –nimi tulee pelislangista topfrag, joka tarkoittaa sijoittumista tuloslistan kärkeen.

Tutustu peliin: https://playtopfrag.com/

Lisätietoja:
Mia Stellberg
psykologi
mia.stellberg@gmail.com
p. 040 700 9068

Kimmo Nikkanen
koulutuspäällikkö
Kajaanin ammattikorkeakoulu
kimmo.nikkanen@kamk.fi
p. 044 710 1409


Kajaanin ammattikorkeakoulu (KAMK) on tekevä, profiloitunut ja aidosti kansainvälinen korkeakoulu. Kampusalueella työskentelee noin 2000 opiskelijan ja 230 asiantuntijan oppimis- ja kehittämisyhteisö.
Kajaanin ammattikorkeakoulussa on viisi koulutusalaa, joissa on 15 suomenkielistä koulutusta, joista 9 ammat-tikorkeakoulututkintoon ja 6 ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta. Lisäksi meillä on viisi englanninkielistä koulutusta, joista 4 Bachelor-tason koulutusta ja 1 Master-tason koulutus. Kajaanin ammattikorkeakoulu on yksi maamme johtavia pelialan koulutuspaikkoja. Meiltä valmistuneet ovat työllistyneet kansainvälisiin pelialan huippufirmoihin. Tarjoamme myös e-urheilun liiketoimintamahdollisuuksiin suuntautuvaa korkea-asteen koulutusta. Esports Business -koulutus on ensimmäinen Suomessa ja ensimmäisiä kokonaan elektronisen urheilun ympärille keskittyvään liiketoimintaan suuntautuva koulutus koko maailmassa.