Empiirisen aineiston keruu
Tässä taulukossa on kuvattu pääpiirteittäin niitä asioita, joita pitää ottaa huomioon ennen kuin konkreettisesti aloittaa empiirisen aineiston keräämisen teorialähtöisessä tai/ja aineistolähtöisessä tutkimuksessa/opinnäytetyössä. Olennaista on, että kyseisiä asioita miettii juuri oman opinnäytetyön kannalta, sillä jokaisessa opinnäytetyössä toteutukseen liittyvät asiat ovat ainutkertaisia. Tärkeää on perustella tehdyt valinnat kirjallisuuden avulla.
Empiirisen aineiston keruu (kuvio)
|
EMPIIRISEN AINEISTON KERUU JA AINEISTON ANALYYSIN SUUNNITTELU
|
TIEDON KERUUMENETELMÄN SUUNNITTELU |
- kuvataan mittari (metodi), jolla aineisto kerätään. Mittarin pitää olla paras mahdollinen, jolla saadaan vastaus tutkimusongelmaan/-tehtävään
- kuvataan mittarin suunnittelu mahdollisimman tarkasti ja seikkaperäisesti sekä perustellaan menetelmäkirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten avulla
- mietitään, kuinka paljon vastaajien taustatietoja on tarpeen kysyä ja saada selville
- otetaan huomioon jokaisen mittarin erityispiirteet sen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvataan tarkasti, miten aineisto kerätään käytännössä
- esitestataan mittari/t
- varmistetaan ennen mittarin lähettämistä, että tarvittavat lupa-asiat ovat kunnossa
- huom! näitä asioita sovelletaan, jos aineisto on jo valmiiksi kerätty tai aineistona ovat valmiit tilastot/ dokumentit
|
VASTAAJIEN / TIEDONANATAJIEN VALINTA |
- selvitetään ja määritetään, mikä on perusjoukko, otantamenetelmä, otoksen koko ja varmistetaan kadon pienuus (koskee teorialähtöistä opinnäytetyötä)
- kerrotaan, miten vastaajat/tiedonantajat informoidaan aineiston keruusta ja aineiston käsittelystä (eettiset asiat, salassapito, luottamus, luvat jne. ja tarvittaessa annetaan kirjallinen tiedote ja pyydetään vastaajalta kirjallinen suostumusasiakirja)
- otetaan huomioon vastaajien/tiedonantajien olosuhteet, milloin aiotaan kerätä heiltä aineisto
- kuvataan yhteisö, organisaatio, jossa aineisto kerätään sillä tarkkuudella kuin asiat sen opinnäytetyössä sallivat/edellyttävät
- mietitään, mikä on näytteen/kohdejoukon koko ja miten tiedonantajat valitaan (esitetään valintakriteerit) ja miten tiedonantajat savutetaan (koskee aineistolähtöistä opinnäytetyötä)
- kuvataan ratkaisut tarkasti ja perustellaan kirjallisuuden avulla
|
AINEISTON KERUU KÄYTÄNNÖSSÄ LAADITUN MITTARIN AVULLA |
- kuvataan aineistonkeruutilanteen suunnittelu ja tulevat olosuhteet (missä, milloin, kuka/ketkä ja miten). Kuvataan käytännön toteutuksen suunnittelu ja järjestelyt
- perustellaan ja kuvataan itse aineistonkeruutilanne mahdollisimman tarkasti (opinnäytetyön tekijä, tiedonantaja/vastaaja ja ympäristö). Kuvataan niitä tekijöitä, jotka mahdollistivat tai heikensivät aineistonkeruun onnistumista.
- kuvataan, miten varmistettiin kadon pienuus tai tiedonantajien saavutettavuus sekä luottamus
- nämä asiat voidaan yhdistää ”Aineiston keruumenetelmä, aineiston hankkimisen suunnittelu” kokonaisuuteen
|
KERÄTYN AINEISTON KÄSITTELY JA ANALYYSIN SUUNNITTELU |
- koodataan lomakkeet ja syötetään tiedot havaintomatriisiin tai/ja litteroidaan aineistolähtöinen aineisto, laadullisen aineiston analyysi ja aineiston analyysin suunnittelu
- mietitään aineiston analyysi-/käsittelytekniikka siten, että saadaan vastaukset tutkimusongelmaan/-tehtävään
- kuvaillaan saatua aineistoa (hylättiinkö vastauksia, tuhoutuiko aineistoa)
- kuvataan, miten koodataan aineisto, ryhmitellään, luokitellaan sekä tulkitaan (tulkinnan apuna uutta kirjallisuutta aineistolähtöisessä opinnäytetyössä)
- kuvataan, miten aineistosta saatavia tuloksia tulkitaan (esim. mitä tunnuslukuja käytetään ja miksi) ja perustellaan
- miten tulokset aiotaan dokumentoida (johdatellaan lukija tulosten lukemiseen)
- kuvataan, miten käytetään alkuperäistä aineiston tuloksissa ja liitteissä
- varmistetaan aineiston käsittelyn luotettavuus
- perustellaan valinnat ja päätökset kirjallisuuden avulla
|
OPINNÄYTETYÖN LUOTETTAVUUS |
- pohditaan luotettavuutta kunkin asian yhteydessä tai omassa luvussa ennen tuloksia tai johtopäätösten jälkeen
- luotettavuutta voi kerrata teorialähtöisessä ja aineistolähtöisessä opinnäytetyössä
|