Opinnäytetyön aihetta käsittelevään
materiaaliin perehtyminen
On opinnäytetyön peruskallio!
Katso myös Tiedon hakijan ja löytäjän opas.
Kun mietit itseäsi kiinnostavaa opinnäytetyön toimeksiantoa ja aihetta (aihepiiriä), niin selvitä aluksi, mitä itse tiedät jo aiheesta. Katso luentomuistiinpanot, opetusmonisteet, kirjalliset tehtävät ja silmäile alustavasti aihetta käsittelevää kirjallisuutta. Hyödynnä tiedonhaussa ammattikorkeakoulun kirjastoa. Perehdy opinnäytetyön aiheen ideointi- ja suunnitteluvaiheessa huolellisesti aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin ja opinnäytetöihin.
Näin saat selville
- mitä tietoa aiheesta on jo olemassa
- millaisilla menetelmillä aihetta on selvitetty
- millaisia aineistoja on jo käytettävissä ja
- milloin aihetta on aikaisemmin tutkittu
Kun olet tehnyt tiedonhakuja ja löydät aihettasi käsittelevän lähteen, saat siitä kokonaiskuvan silmäilemällä siitä seuraavat asiat:
- nimi (otsikko)
- tiivistelmä
- johdanto
- tulokset
- johtopäätökset
- pohdinta
- jatkotutkimusaiheet
- luotettavuus.
Ennen kuin aiot käyttää löytämääsi lähdettä opinnäytetyössäsi, selvitä siitä vielä seuraavia tietoja:
Lähteiden arviointikriteereitä (Hämeen amk:n sivuilta muokattuna). Hyödyllistä tietoa lähteiden ja tilastojen käytöstä saa myös tilastokeskuksen verkkosivujen verkkokoulusta.
LÄHTEEN ARVIOINTI-KRITEERIT | PAINETTU LÄHDE-KIRJA, TUTKIMUS tms. | VERKKOTIETOLÄHDE Kirjastojen elektroniset tietokannat | VERKKOTIETOLÄHDE Internet |
Paikkansa-pitävyys |
Miten luotettavia ja virheettömiä lähteessä esitetyt tiedot ovat? Erityisen tärkeää käytettäessä viranomaislähteitä!
Onko lähde käynyt läpi toimitusprosessin (ns. refereen) ja asiatietojen tarkistuksen?
Varmista lähteen alkuperäisyys ja aitous
Varmistu, mistä asiasta dokumentti kertoo? |
Elektronisten tietokantojen sisältö on kontrolloitua ja tuottaja selkeästi määritelty.
Tietokantojen aineisto on valikoitu yleensä tieteenalakohtaisesti, esim. OVID, IEEE.
Tietokantojen hakutulosten arvioinnissa pätevät painettujen lähteiden arviointikriteerit. |
Ota huomioon se, että melkein kuka tahansa voi julkaista tuotoksiaan verkossa
Useimmat verkkosivut eivät käy läpi toimitusprosessia ja tietojen tarkistusta |
Tekijyys |
Arvio kirjoittajan asiantuntemus aiheesta?
Arvioi lähteen kirjoittajan tunnettavuus ja arvostus |
Arvio kirjoittajan asiantuntemus aiheesta?
Arvioi lähteen kirjoittajan tunnettavuus ja arvostus |
Usein on vaikea päätellä, kuka on vastuussa verkkosivulla esitetyistä tiedoista ja mielipiteistä
Vaikka verkkosivuilla on tekijän nimi, tiedot hänen pätevyydestään puuttuvat usein
Verkkosivuista vastuussa olevan julkaisijan tiedot puuttuvat usein |
Objektiivi-suus |
Arvioi aiheen käsittelyn monipuolisuutta
Vaikutetaanko tekstillä/tiedolla lukijan mielipiteisiin? |
Arvio kirjoittajan asiantuntemus aiheesta?
Arvioi lähteen kirjoittajan tunnettavuus ja arvostus |
Aineiston tuottaneen henkilön / ryhmän tavoitteista ja päämääristä on usein vaikea saada tietoa
Verkkoaineiston tavoitteena on usein tuoda esiin ainoastaan sivun tekijän oma mielipide aiheesta |
Ajan-tasaisuus |
Varmista esitettyjen tietojen ajantasaisuus
Selvitä lähteen julkaisuajankohta, paikka ja niiden ilmoittaminen? |
Varmista esitettyjen tietojen ajantasaisuus
Selvitä lähteen julkaisuajankohta, paikka ja niiden ilmoittaminen? |
Verkkosivujen ajantasaisuutta on vaikea arvioida, koska niistä puuttuu usein julkaisuajankohta
Jos verkkosivuilla on päivämäärä, se voi tarkoittaa ajankohtaa, jolloin tieto on - ensimmäisen kerran tuotettu esim. paperimuodossa - siirretty verkkoon - viimeksi tarkastettu tai muutettu
Verkkoaineiston pysyvyys ja jatkuvuus on ongelma |
Kattavuus |
Selvitä, mitä aiheita lähteessä käsitellään?
Miten syvällisesti ja perusteellisesti aiheita käsitellään? |
Selvitä, mitä aiheita lähteessä käsitellään?
Miten syvällisesti ja perusteellisesti aiheita käsitellään? |
Verkkosivun sisältö voi olla toinen kuin paperiversion
Usein on vaikea arvioida verkkosivun laajuutta ja kattavuutta |
Miksi aikaisempaan lähdeaineistoon on hyvä perehtyä?
Katso Aikaisempaan kirjallisuuteen/materiaaliin perehtyminen
Sosiaali- ja terveysalalla on tehty tutkimuksia, joissa on selvitetty kirjallisuuden käyttöä opinnäytetöissä ja tutkittua tietoa päätöksen teon tukena.
Stenfors, Paula. 1999. Tieteellisen ja kriittisen ajattelun kehitys hoitotyön koulutuksessa : seurantatutkimus sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilökoulutuksesta. Acta Universitatis Tamperensis; 657. Tampereen yliopisto. http://acta.uta.fi/teos.phtml?1474
Elomaa, l. 2003. Tutkimustiedon käyttö ja sen edellytykset hoitotyössä. Tutkiva Hoitotyö 1 (2), 4-9.
Mattila, L-R. & Koivisto, V. & Häggman-Laitila, A. 2004. Tutkimustiedon hyödyntäminen kliinisessä hoitotyössä ja sen opiskelussa. Tutkiva Hoitotyö 2 (4), 30-35.
Tekniikan koulutusalalta on tehnyt opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen
Frilander-Paavilainen, E-L. 2005. Opinnäytetyö asiantuntijuuden kehittäjänä ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksia 199. Helsingin yliopisto. http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/frilander-paavilainen/
Jaatinen, P. 2004. Miltä SAMKin opinnäytetyöt näyttävät toisin silmin? Satakunnan ammattikorkeakoulun vuoden 2002 opinnäytetöiden arvioinnista tehty tutkimus. Satakunnan ammattikorkeakoulu. Sarja A, Tutkimukset 1. Pori. Lauttapaino Oy, Huittinen
Koulutusalakohtaisista käytänteistä ja opinnäytetyön aiheesta riippuen, käytettävä lähdemateriaali voi vaihdella suuresti.
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla pyritään käyttämään opinnäytetyössä primäärilähteitä, joita ovat alkuperäiset tutkimukset ja lehdet (tieteelliset), teokset, sekä arkisto-, tilasto- ja haastatteluaineistot. Opinnäytetyön tekemisessä tulee aina pyrkiä hyödyntämään mahdollisimman paljon primaarisia lähteitä. Lähteiden käyttämisessä pyritään aiheen käsittelyn monipuolisuuteen. Oppikirjat, esitteet, muistiot ja ammattilehdet eli ns. sekundäärilähteet käy vain erityistapauksissa. Sekundaarilähteitä ovat myös kokoelmateokset, kirjallisuuskatsaukset ja yleisteokset.
Kirjallisuutta
Uusitalo, H. Tiede, tutkimus ja tutkielma. WSOY. Uusin painos.
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. Tammer-Paino Oy. Uusin painos
http://graduttaja.joensuu.fi/index.php
http://tilastokeskus.fi/tk/tp/verkkokoulu/index.html