my career - Anssi Remes

Mielekkäästä harrastuksesta innostus opiskelemaan pelialaa ja monipuolisiin pelinkehitystehtäviin Bon Gamesille!

Anssi Remes.jpg

Tervehdys!

Olen Anssi Remes ja aloitin matkani pelialalle 2017 pohtiessani minkälaista olisi se työ, josta aidosti innostuisin. Ennen noita pohdintoja videopelit olivat minulle uravalinnan sijaan vain mielekäs ajanviete, vaikkakin olin harrastusmielessä niitä yrittänyt luodakin. Pelien tekemisessä yhdistyvät melkein kaikki ne asiat, joista pidän: matematiikka, grafiikka, musiikki ja ainutkertainen tarinankerronta. Videopelien tekeminen oli pysynyt pitkään vain kokeiluna teknisen tietotaidottomuuteni takia, jonka voisin opiskeluillani korjata.

Pystyn mihin vain, kunhan saan tarpeeksi aikaa ja kahvia

Aloittaessani KAMKissa pelialalla tietojenkäsittelyn koulutuksessa 2017 syksyllä en osannut kirjoittaa riviäkään koodia, mutta valmistuttuani 2020 uskon nyt pystyväni luomaan mitä vain, kunhan saan tarpeeksi aikaa ja kahvia.  Opiskeluaikaisista peliprojekteista kaksi sai kaupallisen julkaisun, Frog Out! ja Dashbot Ninja. Erilaisten peleihin liittymättömien projektitöiden jälkeen matkani jatkui Kajaanista Bon Gamesille Tampereelle, jossa olen kyennyt harjoittamaan käytännössä kaikkea sitä, mitä ohjelmoijaksi suuntautuessa tuli opittua. Keskeisesti olen työskennellyt käyttöliittymien ja uusien peliominaisuuksien parissa. Olen pohtinut myöskin pelaajan palvelimelle viestittelyn pulmia ja pelikehityksemme työkaluja. Pidän työstäni, jossa tehtäviäni ei ole rajattu liian pienelle tontille vaan voin tehdä kaikkea, mitä pelinkehitys sillä hetkellä vaatiikin yhdessä pätevien konkareiden kanssa.

Anssi Remes Frog out.pngAnssi Remes - Dashbot Ninja.png

Kuva: Ensimmäiset kaupalliseen julkaisuun päätyneet pelit: Frog Out! & Dashbot Ninja

Ulkoilu ja urheilu vastapainona etätyöskentelylle

Pandemian aikaan työni ovat olleet täysin etänä, mikä on oikeastaan myös ammatinvalinnan vahvuuksia, sillä niin itse alan työt kuin työntekijät sopeutuvat siihen hyvin. Se, että ulkoilee ja harrastaa auttaa jaksamaan jatkuvaa kotona oleilua. Toisinaan saatan pyrähtää lenkille kesken työpäivänkin työaikojen sen salliessa.

Aluksi tärkeintä laajan kokonaiskuvan muodostaminen ja hyvät viestintätaidot

Pelialalla ohjelmoijana tekniikan aallonharjalla on varmasti hyvä pysytellä, mutta mielestäni sitä tärkeämpää on aluksi laajan kokonaiskuvan muodostaminen. Kannattaa hypistellä vähän kaikkea peleihin ja niiden tekemiseen liittyvää, seurata sen hetkisiä kiinnostuksenkohteita sekä yrittää ja epäonnistuakin mahdollisimman monesti. Kaikenlaisesta ohjelmoinnista on varmasti hyötyä, ja eniten olen tuntenut itseni kehittyvän sellaisten töiden ja kokeilujen parissa, joilla ei ollutkaan mitään tekemistä pelien kanssa. Kyky kommunikoida on kuitenkin teknologian nippelitietoutta tärkeämpää, joten kannustan panostamaan viestintätaitoihin ja englannin kielen osaamiseen. Opiskelija- tai tiimitovereitten kanssa höpötellessä klubeilla tai siinä sivussa voi oppia saman verran, kuin luennoillakin.

Terveisin,

Anssi Remes

Pelikehittäjä
Bon Games Oy

Portfolio: https://anssirem.github.io/home-page/