Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Wild Taiga AI – Tekoälyn ja tiedolla johtamisen avulla vauhtia Wild Taiga alueen yritysten kilpailukyvyn kehittämiseen

Uutisarkisto

Wild Taiga AI – Tekoälyn ja tiedolla johtamisen avulla vauhtia Wild Taiga alueen yritysten kilpailukyvyn kehittämiseen

6.12.2021 10.00

Koronaviruspandemian vuoksi matkailutoimiala on jo pitkään ollut poikkeuksellisessa tilanteessa, ja etenkin kansainvälisen matkailukysynnän palautuminen pandemiaa edeltävään aikaan tulee viemään vuosia. Sen lisäksi, että pandemia on vaikuttanut suoraan matkailuyritysten taloudelliseen tilanteeseen, se on vauhdittanut muutoksia matkailun toimintaympäristössä. Matkailijoiden ostokäyttäytyminen siirtyy yhä nopeammin digitaalisten palveluiden pariin, ja kilpailu asiakkaista tulee olemaan entistäkin kovempaa. Yritysten on pystyttävä reagoimaan näihin muutoksiin sekä kehitettävä omaa toimintaansa kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
Eritasoisia digiloikkia matkailualueilla ja -yrityksissä on jo tehtykin, mutta esimerkiksi vähittäiskaupan alalla paljon hyödynnetyn markkinoinnin automaation käytössä ei olla kovinkaan pitkällä. Suomessa matkailualalla ollaan vielä tilanteessa, jossa pääasiassa vain isommat ketjut hyödyntävät liiketoiminnassaan tekoälyyn perustuvia koneoppimisen menetelmiä ja erilaisia viestintäautomaatioratkaisuja.
Wild Taiga AI -hankkeessa haetaan ratkaisua näihin haasteisiin. Hankkeessa pilotoidaan ensimmäisenä matkailualalla Kainuussa tekoälyyn pohjautuvan koneoppimisen hyödyntäminen ja kehitetään toimintamalli matkailun markkinoinnin automaatiosta (case Wild Taiga). Kohderyhmänä ovat matkailuyhdistys Idän Taiga ry:n jäsenet, joista suurin osa pieniä perheyrityksiä. Kokonaisvaltaisena tavoitteena on liiketoimintatiedon kerääminen ja sen hyödyntäminen digitaalisen asiakaskokemuksen ja alueen kilpailukyvyn parantamiseksi.
Datan kerääminen pohjautuu asiakkaalle merkityksellisen sisällön tuottamiseen ja asiakkaiden sitouttamiseen – markkinoinnin avulla tulee kyetä tuottamaan asiakkaalle merkittävää lisäarvoa ja tarjota ratkaisua hänen ongelmaansa. Wild Taiga AI -hankkeessa uudenlaisen sisällöntuotannon osalta pilotoidaan mm. moniaistillisten virtuaalisten matkojen toteuttaminen sekä kehitetään virtuaalisia palvelutuotteita. Hankkeessa toteutettavan asiakkaita aktivoivan markkinointiviestinnän tavoitteena on datan kerääminen automaatiota varten, ja sitä tehdään läpi koko hankeajan monikanavaisesti mm. erilaisilla kampanjoilla ja sisältömarkkinoinnin keinoin.
Yhtenä hankkeen tavoitteista on varmistaa, että alueen yrityksissä ymmärretään automaation tuomat mahdollisuudet ja toisaalta myös sen hyödyntämisen edellytykset sekä vaatimukset sisällöntuotannolle. Hankkeen kohderyhmälle järjestetään käytännönläheisiä valmennuksia, jotka lisäävät osaamista muun muassa uusien teknologioiden hyödyntämisestä matkailumarkkinoinnissa ja liiketoiminnassa, merkityksellisten sisältöjen luomisesta ja markkinointiviestinnän kohdentamisesta sekä virtuaalituotteiden kehittämisestä.
Hankkeen tuloksena alueelle syntyy uudenlaista osaamista automatisoidusta liiketoimintatiedon keräämisestä ja analysoinnista sekä tiedolla johtamisen soveltamisesta matkailupalvelujen kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Kajaanin Ammattikorkeakoulu ja Idän Taiga ry, jonka kanssa hanketta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä, toimivat Kainuun alueella rohkeina edelläkävijöinä matkailumarkkinoinnin automaation ja siihen liittyvien teemojen kehittämisessä.

 

Lisätietoja:

Assi Heikkinen
projektipäällikkö
assi.heikkinen(@)kamk.fi