Etusivu / fi / KAMK / Ajankohtaista / Mars mania alkaa nyt!

Uutisarkisto

Mars mania alkaa nyt!

prace_mars_mania _kuva_nettiin.jpg
17.5.2017 12.00

Kajak Games -peliosuuskunnan jäsenet ovat toteuttaneet ja julkistaneet kansainvälisessä yhteistyöprojektissa tehdyn PRACE Mars Mania -mobiilipelin PRACE- hankkeelle (Partnership for Advanced Computing in Europe). Peli ammentaa ideansa suomalaisen professori Minna Palmrothin tutkimusryhmän supertietokoneilla tekemästä avaruussään mallinnusinnovaatiosta.

Kajaanin Ammattikorkeakoulun peliopiskelijoiden perustaman Kajak Games -osuuskunnan jäsenet tuottivat PRACE-hankkeelle PRACE Mars Mania -mobiilipelin. Uutta peliä käytetään apuna tiede- ja yleisötapahtumissa kerrottaessa nuorille supertietokoneiden tehosta ja niiden mahdollistamasta tieteellisestä tutkimuksesta. Pelin innoittajana on ollut Helsingin yliopiston avaruussää-tutkimusryhmän tieteellinen innovaatio, Vlasiator-avaruussään mallinnuskoodi, joka on saanut supertietokoneresursseja PRACE-hankkeelta ja tukea Euroopan tutkimuskomissiolta. Peliprojektia ovat tukeneet professori Minna Palmroth tutkimusryhmineen Helsingin yliopistosta, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus ja EU-rahoitteinen PRACE-5IP-projekti.

Pelin ovat kehittäneet kuusi Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijaa: Jyri Honkakoski, Veikka Huttunen, Salla Isola, Mikko Juutinen, Juuso Pönkänen ja Juho Salminen, joka toimi tiimin vetäjänä. Ryhmä aloitti työnsä helmikuussa 2017. Peli valmistui ja luovutettiin tilaajana toimineelle PRACElle huhtikuun lopussa. Peli lanseerataan toukokuussa 2017.

Pelin tekijät saivat tiedetukea professori Palmrothin tutkimusryhmältä, jonka jäsenet Urs Ganse ja Sebastian von Alfthan osallistuivat myös projektin työkokouksiin. Pelin ideana on lähettää ja ohjata avaruusluotain Marsiin tai ulkoavaruuteen ja vältellä avaruuden vaarallisia sääilmiöitä sekä meteoriitteja. Peli esittelee tiedeosiossaan myös maailman tarkimman avaruussään mallinnusohjelmiston, Palmrothin tutkimusryhmän kehittämän Vlasiatorin. Professori Palmroth esittelee työtään myös PRACEdays17-tiede- ja teollisuuskonferenssissa Barcelonassa 16–18 toukokuuta. Samassa tilaisuudessa julkistetaan PRACE Mars Mania -peli kansainvälisesti.

– Peliprojekti on ollut meille todellinen asiakasyhteistyöhanke, joka on edennyt suunnitelman mukaisesti ja saatu maaliin erittäin nopeasti. Tämä on saatu aikaan siten, että on löydetty nuoret, lahjakkaat ja innostuneet opiskelijat, jotka ovat tehneet töitä energisesti ja asiakaslähtöisesti yhdessä kansainvälisen asiakasohjaustiimin kanssa. Asiakkaan kanssa on käyty säännöllistä ja aktiivista vuoropuhelua, joka on avain onnistuneeseen lopputulokseen, sanoo Kajak Gamesin toimitusjohtaja Antti Tiiro.

– Mobiilipeli on ollut meille hieno tilaisuus esitellä avaruutta tutkimuskohteena myös suurelle yleisölle, sanoo professori Palmroth.

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus on ollut mukana projektin ohjausryhmässä ja toimittanut testilaitteet Kajak Gamesin peliprojektille. Kansainvälinen PRACE-projektiryhmä on kommentoinut ja arvioinut työtä sekä ollut mukana pelinkehityksessä sen kaikissa vaiheissa. PRACE Mars Mania -peli on nyt ladattavissa Google Playsta ja App Storesta.

Kajak Games perustettiin vuonna 2010 tukemaan Kajaanin ammattikorkeakoulun peliopiskelijoita pelien julkaisussa ja markkinoinnissa. Se tarjoaa opiskelijoille myös mahdollisuuden harjoitella liiketoimintaa. Lisätiedot: www.kajakgames.com

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus on suomalainen tietotekniikan osaamiskeskus, joka tuottaa kansainvälisesti korkeatasoisia ICT-asiantuntijapalveluita tutkimukselle, koulutukselle, kulttuurille, julkishallinnolle ja yrityksille, niin että ne voivat menestyä ja tuottaa etua koko yhteiskunnalle. www.csc.fi

The Partnership for Advanced Computing in Europe (PRACE) on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, jolla on toimipiste Brysselissä. PRACE -suurteholaskennan tutkimusinfrastruktuuri tarjoaa maailmanluokan supertietokoneresursseja ja palveluja eurooppalaisille tutkijoille sekä tieteen että teollisuuden tarpeisiin. www.prace-ri.eu
PRACEn resurssien avulla varmistetaan suomalaisten tutkijoiden mahdollisuus käyttää huomattavan suuria laskentaresursseja, joita Suomessa ei olisi tarjolla. Esimerkiksi ilmasto-, avaruus- ja geotieteiden, nanoteknologian, laskennallisen kemian, suurenergiafysiikan ja biotieteiden tutkijat sekä insinöörit tarvitsevat huipputason superkoneita pysyäkseen mukana kansainvälisessä kilpailussa.

Lisätiedot:
Antti Tiiro, toimitusjohtaja, Kajak Games
info(at)kajakgames.com
puh. +358 40 9632 712

Tiina Leiponen, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus, PRACEn peliprojektin vetäjä
tiina.leiponen(at)csc.fi
puh. +358 50 3819 050

Minna Palmroth, professori, Helsingin yliopisto
minna.palmroth(at)helsinki.fi
puh. +358 40 5311 745

Marjolein Oorsprong, PRACE Aisbl, Communications Officer
Puh. +32 2 613 09 27
E-mail:communication(at)prace-ri.eu